درباره شرکت آرادفن

     داستان شکل‌گیری آرادفن

فروردین ۱۳۹۶، بعد از ۵ سال تلاش در حوزه سیستمی‌سازی فرایندهای کشور و بهبود شیوه حکمرانی با استفاده از حوزه فناوری اطلاعات، تصمیم گرفتیم شرکتی در حوزه فناوری اطلاعات تاسیس کنیم. ۱۵ تیر ماه ۹۶ شرکت آرادفن رو با حضور سه نفر از دوستان چند ساله تاسیس کردیم. اسم آرادفن رو هم از سرواژه «ارائه دهندگان راهکارهای فناوری نرم» انتخاب کردیم. دغدغه ما این بود بدون وابستگی به دستگاه‌های دولتی، بتونیم بهترین مدل‌های اجرای کشور رو طراحی کنیم و به اونها پیشنهاد بدیم. تحلیلمون این بود که باید از تحلیل داده‌ شروع کنیم تا بتونیم مسیر درست رو به مدیران کشور پیشنهاد بدیم. بخاطر این تصمیم، سراغ حوزه تحلیل داده رفتیم. تا سال ۹۸ در حوزه تحلیل داده فعالیت کردیم. اما با این معضل مواجه شدیم که داده خوب در کشور وجود نداره و علتش نبود سامانه‌های خوب و حرفه‌ای هستش که در بستر فرایندهای درست پیاده‌سازی شده باشن. از سال ۹۸ به طور جدی وارد حوزه تحلیل و طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های مختلف در لایه حاکمیتی و البته شرکتی شدیم. در واقع تصمیم گرفتیم به سمت هوشمندسازی و الکترونیکی کردن دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی کشور بریم. در طول این مسیر برندهای مختلفی رو ذیل آرادفن ایجاد کردیم. از جمله اینکه تصمیم گرفتیم با اسم «آزمایشگاه توسعه دولت الکترونیک» فعالیت کنیم و مسائل بزرگ رو وارد آزمایشگاه خودمون کنیم و راهکارها و محصولات تولید شده رو وارد محیط واقعی کنیم.

اتفاقات پیرامونی هم بر تصمیمات و نحوه پیشبرد کارهای ما بی اثر نبود.

بعد از سیل سیستان و بلوچستان، تیمی از دوستانمون برای خدمت رسانی به مردم منطقه عازم شدن. طی تماسی که با هم داشتیم، از ما پرسیدن به نظرتون بهترین کاری که ما میتونیم اینجا انجام بدیم چیه؟

 این در شرایطی بود که بسیاری از گروه های امدادی و مردمی در منطقه حاضر بودن و هر کسی کاری رو انجام می داد.

بلافاصله جلسه ای با بچه هامون گذاشتیم. به این نتیجه رسیدیم که اون چیزی که الان به تمامی کارهای امدادی و خدمت رسانی جهت می ده، داشتن اطلاعات درست از وضعیت مردمیه که اونجا آسیب دیدن. سریعا ظرف دو روز یک فرم الکترونیک طراحی کردیم و برای بچه هایی که توی سیستان مستقر بودن ارسال کردیم.

عکاس: محمود میربزرگ
2694978
عکاس: حسین مرصادی

 

ظرف یک هفته، اطلاعات ۱۶۸ خانواده آسیب دیده در چند روستای دورافتاده سیستان رو جمع آوری و تحلیل کردیم.

به طوردقیق تعداد خانواده ها، تعداد اعضای خانوار، سن، جنسیت، وضعیت شغل، وضعیت سلامت، وضعیت سازه منزل و میزان تخریب اون در سیل، خانواده های زن سرپرست و حتی وضعیت اعتیاد برخی از اعضای خانواده رو تونستیم ظرف مدت یک هفته جمع آوری و تحلیل کنیم.

هم چنین تونستیم اولویت بندی کنیم که به چه خانواده ای در کدام روستا، چه خدماتی باید ارائه بدیم.

بعد از ماجرای سیل سیستان، این سوال دوباره در ذهنمون پر رنگ شد که چرا دستگاه های دولتی و امدادی در مواقع بحران، با وجود منابع مالی بسیار زیادی که دارن، نمی تونن از زیرساخت های IT به خوبی بهره برداری کنند و اقداماتشون رو مدیریت کنند و بهش جهت بدن؟!

با توجه به اینکه برخی از بچه های تیممون، بیش از ۸ سال در پروژه های ملی IT کار کرده بودن و در سطوح مختلف به حوزه IT اشراف داشتن، خیلی سریع به پاسخ سوالاتمون رسیدیم:

  • مدیرانی که در سازمان های دولتی و غیردولتی فعالیت می کنن، به جز اتوماسیون اداری، خیلی با نرم افزارها و سامانه های اطلاعاتی درگیر نشدن و مسیر حل مشکلاتشون رو از طریق فناوری اطلاعات نمی دونن.
  • سازمانهای دولتی اغلب نیازهاشون رو نمی دونن. نمی دونن قراره با راه اندازی یک سامانه یا سایت، چه مشکلاتی رو رفع کنن. شاید یکی از دلایل شکست پروژه های نرم افزاری مشخص نبودن نیازمندی هاست.
  • پیمانکاران برای توسعه یک سامانه، می خوان کاری کنن که مدیران سازمان، مدارج عالیه IT رو طی کنن! در صورتی که اصلا نیاز نیست مباحث فنی و تخصصی رو به مدیران فهموند. مدیر می خواد نیازش رفع بشه؛ اما شرکت های IT اغلب زبان سازمان ها رو متوجه نمی شن.
  • پیمانکاران اغلب زمانبندی های اجرای پروژه رو رعایت نمی کنن و پروژه ها اینقدر زمانبر میشه که زمان طلایی اجرای پروژه از دست می ره. همین یکی از دلایل نارضایتی سازمانها و مدیران هستش.
  • پیمانکاران اولش خوبن؛ بعد از اینکه به اواخر پروژه و مخصوصا پشتیبانی رسیدن، رفتارشون تغییر می کنه و کاری میکنن که کارفرما ناراضی میشه و در برخی از موارد، همکاری قطع میشه. اینجا بدلیل اینکه اغلب پیمانکاران جدید حاضر به پذیرش مسئولیت پشتیبانی پروژه های دیگران نمیشن، سامانه ها شکست می خورن و همه چیز به نقطه اول برمی گرده.
  • مدیران دوست دارن پیمانکار با رعایت قواعد کسب و کار، مثل پازل و جورچین، امکان طراحی ماژول های مختلف سامانه رو در اختیار داشته باشن و در کمترین زمان ممکن، به چیزی برسن که دلشون می خواد. چیزی شبیه آزمایشگاه که مسئول آزمایشگاه با اضافه و کم کردن عناصر و مواد، ترکیبات مختلفی رو می سازه.

همه اینها رو گذاشتیم کنار هم و تصمیم گرفتیم آزمایشگاهی در حوزه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی درست کنیم برای توسعه چیزهایی که در ذهن مدیران سازمانهاست. مدیرانی که میخوان روی کارهای خودشون متمرکز بشن و با کمترین دانش، بیشترین دستاورد رو داشته باشن. مدیرانی که منابع مالی محدودی دارن و حوصله رفتن در سیکل مناقصات و تشریفات زائد توسعه یک سامانه که بین ۱.۵ تا ۲ سال زمان می بره تا به اولین خروجی برسن!

و بدین ترتیب آرادفن خلق شد برای:

با توسعه سامانه ها بتونیم نظام اداری کشور رو چند سطح ارتقا بدیم و هوشمند کنیم.

نیاز به حضور مردم برای خدمات مختلف در ادارات و سازمان ها رو  کم کنیم و ظرفیت ارائه خدمات غیرحضوری رو افزایش بدیم.

داده هایی که در فرایندها تولید میشن رو تحلیل کنیم و داشبوردهای مدیریتی خوب و کارآمد درست کنیم.

بهای تمام شده توسعه سامانه ها رو کاهش بدیم و نرم افزارها رو از حالت لوکس خارج کنیم و به سمت کالای کاربردی و در دسترس ببریم.

مدت زمان توسعه سامانه ها رو با تجربه زیادی که در این حوزه داریم کاهش بدیم.

رابط کاربری و گرافیک سایت ها رو بهبود بدیم و مردم رو از دیدن سایت های قدیمی سازمان های دولتی نجات بدیم.

     درباره ما

در بسیاری از سازمان‌های دولتی، از زمانی که مدیران تصمیم به راه اندازی سامانه های نرم افزاری و اطلاعاتی می‌گیرند، اتفاقات زیر می افتد:

  • مشخص کردن نیازمندیهای سازمان
  • تبدیل نیازمندی ها به قالب استاندارد RFP
  • مصوب کردن RFP در شورای مدیران و دریافت تاییدیه های مدیریتی
  • هماهنگی با واحد مالی و پشتیبانی وزارتخانه ها و سازمان ها به منظور تخصیص منابع مالی
  • تهیه شرایط و اسناد مناقصه
  • بارگذاری اطلاعات و اسناد مناقصه در سایت ایران ستاد
  • دریافت اسناد و درخواست شرکت های جهت شرکت در مناقصه
  • برگزاری جلسات فنی و بازگشایی پاکت ها
  • انتخاب شرکت برتر و عقد قرارداد
  • پرداخت پیش پرداخت قرارداد
  • آغاز کار و دریافت اولین خروجی

این فرایند، بیش از یکسال فکر و ذهن مدیران و کارشناسان سازمان را به خود مشغول می‌کند.

ایجاد مدلی چابک برای توسعه سامانه ها که :

  • نیازهای کارفرمایان را پوشش دهد
  • زمان را به حداقل برساند
  • هزینه توسعه سامانه ها را کاهش دهد
  • وارد فرایند برگزاری مناقصات و تشریفات گسترده اداری نشود

رخدادهای کلیدی آرادفن:

۹۸/۰۵

دغدغه:

عدم امکان پایش سیستمی و برخط وضعیت آموزش، تغذیه و سلامت کودکان شبه خانواده (کودکانی که در مراکز نگهداری شبانه روزی زندگی می کنند) و نبود استانداردهای لازم در برخی از این مراکز

راهکار ما:

طراحی کلیه ماژول های سامانه مدیریت پایش بهنگام و برخط وضعیت کودکان در سه بخش آموزش، تغذیه و سلامت در مراکز شبه خانواده

۹۸/۱۰

دغدغه:

وجود کودکان در معرض ابتلا به سوء تغذیه در روستامهدها و مهدهای حاشیه‌شهر و لزوم نظارت و پایش بهنگام و برخط بر وضعیت تغذیه کودکان

راهکار ما:

توسعه سامانه پایش بهنگام تغذیه کودکان جهت ثبت اطلاعات کودکان، تن سنجی، ثبت نتایج آزمایش کودکان، ثبت غذا و تصویر یک وعده غذای گرم در مهدهای کودک مشمول طرح یک وعده غذای گرم

۹۸/۱۱

دغدغه:

ناکارآمدی در توزیع و جعل کوپن‌های تخفیف در خرید داروهای شرکتهای دارویی برای بیماران کم بضاعت و بی بضاعت

راهکار ما:

توسعه سامانه مساعدت بیمار جهت سیستمی کردن فرایند ثبت میزان تخفیف توسط پزشک، استعلام استحقاق مساعدت بیمار توسط داروخانه ها و ثبت داروی ارائه شده در داروخانه و در نهایت ایجاد داشبورد مدیریتی برای شرکت های دارویی

۹۸/۱۲

دغدغه:

سیستمی کردن فرایندهای واحد بازاریابی شرکت های دارویی به منظور ساماندهی و ارتقای سطح نظارت بر عملکرد بازاریابان

راهکار ما:

توسعه سامانه مدیریت مکان محور کلیه اقدامات بازاریاب‌های تخصصی شرکتهای دارویی (مدرپ‌ها) و ارائه محصول به شرکت‌های دارویی

۹۹/۰۱

دغدغه:

پایش روزانه علائم کرونا به منظور حفظ جان کارگران و کارکنان سازمان ها

راهکار ما:

طراحی و پیاده سازی سامانه پایشگر سازمانی کرونا و پایش وضعیت سلامت بیش از ۴۰۰۰ پرسنل کارخانه‌ها، معادن و سازمان‌ها

۹۹/۰۴

دغدغه:

رسیدگی دستی، سنتی و غیردقیق به نسخه‌های دارویی توسط بیمه‌های تکمیلی؛ تاخیر زمانی در پرداخت سهم بیمه‌گر تکمیلی و بروز تقلب‌ها و تخلفات توسط بیمه‌شده ها یا ارائه دهندگان خدمات درمانی و دارویی

راهکار ما:

تحلیل و طراحی، پیاده سازی و توسعه سامانه رسیدگی سیستمی به نسخه های دارویی جهت استفاده شرکت های بیمه گر تکمیلی

۹۹/۰۸

تاسیس رسمی آزمایشگاه توسعه دولت الکترونیک

در آبان ماه ۱۳۹۹ به صورت رسمی تصمیم گرفتیم آزمایشگاه رو تاسیس کنیم و به عنوان یکی از زیربرندهای شرکت آرادفن، برای مسائل و مشکلات سازمان‌ها و مسائل موجود در کشور، راهکارهای فناورانه تولید کنیم.

.

سوالات متداول:

ما معتقدیم نیازهای سازمان ها در طول زمان تغییر می کند و رفتار کاربران یک سامانه بعضا موجب ایجاد تغییرات متعدد در سامانه می شود.

بنابراین:

نیازمند مدلی هستیم که همانند آزمایشگاه شیمی و فیزیک، مواد موجود در یک ترکیب آزمایشگاهی را اضافه و کم کنیم.

در شرایط فعلی و مدل های قراردادی شرکت های نرم افزاری این حالت دیده نشده است:

نتیجه:

  • خستگی و نارضایتی شرکت های نرم افزاری از تغییرات گسترده
  • نارضایتی کارفرمایان از عدم همراهی شرکت های نرم افزاری در اعمال تغییرات
  • شکست پروژه ها